Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Bulletproof

zOzest.

Bulletproof

Hoe ga je om met de minder leuke dingen des levens? Wat doe je wanneer je verdrietig of angstig bent? Wat gebeurt er wanneer je je afgewezen, gekwetst of eenzaam voelt? Hoe staat het ervoor met jouw veerkracht?

Vaak hebben we de neiging om onszelf af te leiden van ons lijden. Wanneer anderen zien dat je verdrietig bent, proberen zij je waarschijnlijk op te vrolijken. Dit is uiteraard ontzettend goed bedoeld, en van tijd tot tijd is afleiding natuurlijk helemaal prima. Maar wanneer je altijd voor het ongemak wegloopt, zal dit je helaas niet helpen bij het verwerken van je verdriet. Ook is velen van ons aangeleerd om je bij bijvoorbeeld boosheid op iets anders te focussen. Als kind leerde je misschien dat boos zijn en je woede uiten niet oké was. “Tel maar even tot tien” kreeg je dan als opdracht. Terwijl soms je boosheid er écht even uit moet! En dus schopte je dan misschien stiekem zachtjes mopperend een steentje weg. Omdat dat oplucht. En omdat dat nodig was.

Het onderdrukken van je emoties kan op lange termijn nare gevolgen hebben. Zo kan je er ziek van worden, omdat je immuunsysteem minder goed werkt. Wanneer je je vaak angstig voelt, is de kans groot dat je bijvoorbeeld hartkloppingen hebt op het moment dat je geconfronteerd wordt met, of denkt aan, dat wat jou angstig maakt. En wat als dit een continue staat van zijn wordt?

Ga eens bij jezelf na hoe je omgaat met ongemak. Misschien heb je een patroon wat je bij jezelf kunt ontdekken. Probeer jij emoties te onderdrukken? Kijk dan eens of je de volgende keer dat je een negatieve emotie ervaart deze emotie de ruimte kunt geven. Even helemaal kunt voelen dat de emotie er is. Echt de emotie de ruimte geven. Gooi het verdriet eruit, mediteer, volg een boksles of doe iets anders wat je kan helpen bij jouw ongemak. Ga hierin niet over je grenzen heen, blijf dicht bij jezelf, maar leer jezelf hoe je om kunt gaan met dit ongemak. Wat je hiermee versterkt, is je veerkracht. Veerkracht is de kracht van lichaam en geest om (snel) te herstellen.

Wat je hier nog meer bij kan helpen:

  • Het (durven te) vragen om hulp
  • Het aanpakken van problemen (bijvoorbeeld toch die vervelende collega aanspreken)
  • Het proberen te denken in mogelijkheden
  • Erop vertrouwen dat uiteindelijk alles goedkomt

Wanneer je bovenstaande dingen meer toe probeert te laten in je leven, zul je merken dat je steeds beter met kleine en grote stressoren en ongemak om kunt gaan. Je zult deze uiteraard nog steeds tegenkomen in je leven, lijden is namelijk iets wat bij het leven hoort. Lastig om hier iets mee te doen? Bedenk je dan hoe fijn het is als je niet bij iedere tegenslag uit het veld geslagen zou worden. Vederlicht en bulletproof!

Heb jij nog andere manieren waarmee je jouw veerkracht vergroot (hebt)? Ik hoor het heel graag van je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Meer...

Sluiten