Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Feelin’ the vibe

zOzest.

Feelin’ the vibe

Hoogsensitiviteit, HSP (highly sensitive person), hooggevoeligheid, je wordt er bijna mee doodgegooid de laatste tijd. Het lijkt bijna alsof het hip is om HSP-er te zijn. Niet zo gek ook, er is steeds meer erkenning vanuit de wetenschap voor dit persoonlijkheidskenmerk. Eén op de vijf personen zou zelfs hoogsensitief zijn. Lees hier wat het inhoudt en hoe je als HSP je leven makkelijker kunt maken.

Wanneer je hoogsensitief bent, kunnen zaken als kunst en muziek je heel erg raken. Als kind vonden anderen je vaak gevoelig of verlegen. Misschien kreeg je zelfs te horen dat je niet zo snel moest huilen. Je bent perfectionistisch. Fel licht, harde geluiden en heftige geuren of smaken maken meer indruk op je dan op niet hoogsensitieve personen. Je voelt je gemakkelijk opgejaagd en schrikt misschien wat sneller dan een ander. Daarnaast houdt je ervan om wat dieper op materie in te gaan, oppervlakkige gesprekken zijn niet jouw ding. Je vangt veel subtiele signalen van je omgeving op, waardoor je soms niet weet of het jouw emotie is, of die van de ander. Let wel: zoals ieder persoon anders is, is ook de uiting van hoogsensitiviteit voor iedereen anders.

Maar hoe werkt dit dan precies? Alles om ons heen bestaat uit energie, uit trillingen. Misschien klinkt dit je raar in de oren, maar vanuit de kwamtumfysica is dit al lang bewezen. Ook jij bestaat uit trillingen. Dit betekent dat emoties ook als trillingen naar buiten treden en zo ook bij je binnenkomen. Wanneer je hier gevoelig(er) voor bent, voel je al gauw de emoties van een ander aan. Denk maar eens aan de uitspraak: “Er hangt hier een goede vibe”. Vibe staat voor vibration. Heel logisch dus eigenlijk!
Tijdens mijn studie had ik opeens een bijzonder zenuwachtig gevoel. Waar het vandaan kwam? Ik kon het totaal niet plaatsen. Ik had op dat moment niets om zenuwachtig voor te zijn, geen bijzondere belevenissen in het vooruitzicht. Maar toch, het voelde alsof ik zó iets spannends moest gaan doen. Een half uur later hoorde ik twee studiegenoten praten. De één vertelde over haar sollicitatiegesprek wat die middag plaats zou vinden. Ze was hier al heel de dag erg zenuwachtig voor, want ze wilde de functie erg graag Dit was voor mij één van de momenten waarop ik mij er bewust van werd dat de emotie die ik ervoer, niet de mijne was. Voor mij heeft de bewustwording hiervan mij ontzettend geholpen. Opeens snapte ik dat ik sommige dingen intenser beleef en wat makkelijker overprikkeld raak. Ik deel graag met je wat mij hierin heeft geholpen.

Sacret space
Creër een eigen plekje waar je je terug kunt trekken. Een omgeving met weinig prikkels. Af en toe even alleen zijn, mediteren, goed boek lezen of op een andere manier ontspannen, zullen je goed doen. Misschien kun je zelfs een dagelijks moment inplannen, ’s ochtendsvroeg of juist ’s avonds voordat je gaat slapen. Een moment om even helemaal op te laden.

Spread the word
Laat anderen weten dat jij hooggevoelig bent. Je hoeft dit niet volledig uit te spreken, maar benoem bijvoorbeeld dat jij bepaalde situaties wat intenser beleeft dan anderen. Mocht je bijvoorbeeld een keer emotioneel worden, dan is het voor anderen makkelijker te begrijpen, en hoef jij op dat moment niets uit te leggen. Nog beter: laat je partner/vrienden waar je close mee bent/familieleden zich inlezen in hoogsensitiviteit. Hierdoor zullen ze je beter begrijpen en hier waar nodig misschien wat rekening mee houden.

Luister naar jezelf en je lijf
Blijf vooral jezelf en wees trouw aan jezelf. Je hoeft je gevoelens niet weg te stoppen, je hoeft niet over je grenzen heen te gaan. Luister naar je lijf. Je lijf is ontzettend wijs en laat je al snel weten waar het behoefte aan heeft. Behoefte aan rust? Neem dan rust, voel je je topfit? Dan kun je misschien wat meer prikkels aan. Leer omgaan met de dingen die je aanvoelt, gebruik je intuïtie. Ze zeggen wel eens: “Energy doesn’t lie”. Voel jij in een bepaalde situatie of bij een bepaald persoon een heel specifieke vibe (positief of juist negatief)? Kijk dan wat je hiermee wilt doen en leer vertrouwen op jezelf.

Ben jij benieuwd of je hoogsensitief bent? Hier kun je een test maken. En? Ben jij hoogsensitief? En hoe ga je hiermee om? Ik hoor het graag van je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Meer...

Sluiten